6. műhelymunka (Kajárpéc, 2018. augusztus 2.)
Minden hivatás esetében fontos kérdés, hogy az azt választó milyen motivációval indul, lép a szakemberré válás útjára. A legtöbb esetben az önmegvalósítás, a saját igények, szükségletek kielégítése áll a választás mögött. Néhány egyéb tényező (család gazdasági-társadalmi státusza, a szülők iskolázottsági szintje, foglalkozása, attitűdjei, anyagi lehetőségek) meghatározó jelentőséggel bírhat. E tények ismeretében középpontba kerülnek a pályaválasztási motivációval, pályaorientációval
kapcsolatos kérdések, valamint a munkavégzéshez szükséges készségek, képességek feltérképezése, ismerete is. Fontossá válnak azok a pszichés, mentális tényezők, amelyek a hatékony munkavégzéshez és életvitelhez nélkülözhetetlenek.
Bemeneti készségek:
- tudás (Milyen ismeretekkel kell rendelkeznie?)
- mentális státusz (Milyen személyiségjegyekkel, tulajdonságokkal kell rendelkeznie?)
- kompetenciák (Milyen képességekkel kell rendelkeznie?)
Milyen módon szükséges fejleszteni ezeket a bemeneti készségeket? Milyen eszközök, lehetőségek állnak rendelkezésre a fejlesztésre?
- Segítség (ki kinek, milyen formában tud segíteni?)
- Milyen segítő szakmákat ismerünk?
- Vakvezetés: Becsukott szemmel vezetni A-ból B-be a társat, tetszés szerinti módszerrel (kézzel vagy beszéddel, stb. való irányítás)
- Feladat megbeszélése: Milyen tulajdonságokkal rendelkezett a vezető? Milyen érzései voltak a feladat végzése közben a vezetettnek? Milyen tulajdonságokkal kell rendelkezniük a segítő szakmákra készülőknek?
- Melyek a segítő legfontosabb személyiségvonásai? (Szabó Balázs Gábor (2007))
- A közoktatás rendszerén belül a gyermekek lehetnek épek vagy gondozásra szorulók ( BTMN, SNI)
- Vannak olyan gyermekek, akiknek állandó, vagy átmeneti jelleggel fizikai, biológiai, családi, vagy szociokulturális okok miatt egyéni, sajátos nevelési- oktatási szükségletei vannak. (diszesek, figyelemzavarosak, tanulási nehézséggel küzdők, magatartási problémások)
- Iskolai-óvodai szűrések és vizsgálatok Magyarországon
- Minden fejlesztés alapja a mozgás, minden fejlesztő óra mozgással kezdődik
- Miért is jó a néptánc az iskolai oktatásban? Mit tanítunk a gyerekeknek a néptáncon keresztül?
- „A zene, a mozgás és a tánc segít abban, hogy megteremtsük a világot 1-2 óra alatt.” (Palya Bea)